header image
 

MythBuster: A DP pozitívan befolyásolja a Craft esélyeit?

Az Aion-nal foglalkozó internetes közösségi oldalak tele vannak mindenféle városi legendákkal. Nem is csoda, hiszen egy nagyon új játékról van szó, amit a nyugati (EU/USA) régióból csak nagyon kevesen ismernek. Az egyik – talán legnagyobb – urban legend szerint a Divine Power (DP) fullra töltött állapotban (4000/4000):

  • Csökkenti az elrontott carftolások számát, így növelve az értékét és a hasznát a craftolásoknak.
  • Csökkenti az esélyét a részleges fail-nek is a craftolásnál (tehát amikor ugyan success lesz a craft, de elég magasra felmászik közben a fail csík is), ezzel gyorsítva pl. a craftolás szintezését (hiszen nem kell várni a carftolásnál a failed csíkra.)
  • Növeli – egyes blogok és oldalak szerint akár 50%-kal – a critical esélyét a craftolásnál.

Bár a legtöbb helyen ezeket csak óvatosan tálalják a “szerintem”, “úgy hallottam”, “valahol olvastam talán ilyesmit”, stb. szavak társaságában, viszont vannak olyan – nemzetközi neves aion hírportálok is -, ahol egyenesen tényként közlik, hogy a Divine Power maximális feltöltött állapotban hatással van a fenti tényezőkre. Sok helyen ezt már össze is mossák az olyan egyéb random tényezőkkel, mint a mana stone socketelés vagy az enchant felrakás sikeressége.

Közismert, hogy az Aion-ban nagyon fontos tényező a véletlen. Talán sokkal inkább is, mint más MMO-kban (a WoW-hoz képest pl. tutira nagyságrendekkel jobban épül a játék a random-ra). Ha a Divine Power stat valóban pozitívan tudja befolyásolni a játék alapján képező “véletlen”-t, akkor ez tényleg szabad utat engedhet a fantáziának. Ha így van, akkor vajon még mit befolyásol a DP ? Lehet, hogy a meele/spell critet is, vagy esetleg a DPS-t, vagy akár a dropok értékét/minőségét is? Kellően érdekesnek találtam ezt a kérdést, hogy a “szerintem”, “úgy hallottam” és a “valahol olvastam talán ilyesmit” szavakat teljesen száműzve a postból ténylegesen megvizsgálja, bemérjem, összegezzem és levonjam a konklúziót. Vajon a Divine Power (DP) tényleg befolyásolja részlegesen vagy egészében a játék mechanizmus véletlen rendszerét?

Nos az egész úgy kezdődött, hogy estefelé leugrottam egy kicsit grindelni Abyssba. Elég hamar bele is untam, viszont éppen elég ideig kitartott a lelkesedésem, hogy összergyűljön a 4000/4000 Divine Power. Ezután elnéztem Sanctumba, mert kezdtem kifogyni a potion-ökből, úgyhogy craftoltam magamnak némi utánpótlást. Ezután ugrott be, hogy ideje lenne elővenni ezt a Divine Power kontra Craft esélyesség kérdést. Mivel profession lvl p50 körül otthagytam  a Cooking húzást, ezért gondoltam itt az ideje a folytatásnak. Nyitottam egy excel táblát és elkezdtem csinálni a Work Ordereket, közben az eredményeket jegyzeteltem a táblába. 151 craftot csináltam full DP-val és 151 craftot csináltam nulla DP-vel. A post végén megtalálható az excel tábla kivonata is, ha esetleg valaki utána akarna számolni. Alább összegezném az ubran legendekkel kapcsolatos tapasztalataimat: (Proof of Concept)

PoC.1: A DP javítja a sikeres craftolás esélyét

Full DP mellett a 151 Work Order craftolásból 11 craftolás rontódott el, azaz az összes craftolás 7,3%-a volt sikertelen. Nulla DP mellett a 151 Work Order craftolásból 16 craftolás rontódott el, azaz az összes craftolás 10,5%-a volt sikertelen. A differencia 3%. Ha belevesszük a random által generált lehetséges kitéréseket, akkor ez a 3% nem igazán tekinthető komoly bizonyító erelyűnek. Ha a 3%-ot mégis a Divine Power feltöltöttsége generálta, akkor sem mondhatnám, hogy ez említésre érdemes esély javítás. Bevallom ennél sokkal látványosabb eltérésre számítottam ennél a pontnál.

A mérési eredmények alapján nem bizonyítható, hogy a Divine Power érzékelhetően javítaná a sikeres craftolás esélyét!

PoC.2: A DP csökkenti az esélyét a részleges failnek craftolás közben

Ez a rész kevésbé tűnhet érdekesnek, hiszen mit számít a részleges fail, ha egyszer úgyis sikerül a craftolás? Ha egy hasznos tárgy craftolását nézzük, akkor ez igaz is. Azonban, ha arról az eshetőségről beszélünk, amikor pl. Work Orderrel akarunk felhúzni egy szakmát (akár egy nekifutásra 100-200 skill pontot), akkor ez a kérdés már korántsem annyira elhanyagolható. Craftolás közben a fail csík legkisebb kilengése is erősen lassíthatja a konkrét craftolást. Gyakorlatilag ez akár megkétszerezheti az adott craftolásra jutó időt. Ha azt nézzük, hogy 100 skillpont Work Orderrel való felhúzásához megközelítőleg 1000 tárgyat kell legyártani, akkor már belátható, hogy tényleg nem mindegy, hogy meddig is tart időben a művelet. A teória bizonyításához az táblázatba a következő bontásban kerültek rögzítésre a sikeres tételek: “fail 0%”,”fail 25%”, “fail 50%”. Ezek azt jelentették, hogy az adott sikeres craftolás során kevesebb mint 25%,50%,100%-nyi fail csík keletkezett. A kiértékelt táblázat az alábbi eredményt hozta:

Full DP mellett a 140 sikeres Work Order craftolásból 86 db (61%) craftolás esetén vagy ki sem lengett a fail csík, vagy 25% alatt maradt. 27 (19%) esetben bár meghaladta a 25%-ot a fail csík, de nem érte el az 50%-ot; további 27 (19%) esetben bár meghaladta a fail csík az 50%-ot, de nem érte el a 100%-ot, így a craftolás sikerült.

Nulla DP mellett a 135 sikeres Work Order craftolásból 62 db (45%) craftolás esetén vagy ki sem lengett a fail csík, vagy 25% alatt maradt. 44 (32%) esetben bár meghaladta a 25%-ot a fail csík, de nem érte el az 50%-ot; további 29 (21%) esetben bár meghaladta a fail csík az 50%-ot, de nem érte el a 100%-ot, így a craftolás sikerült.

Bármennyire is szkeptikusan állok a dologhoz, de a számok magukért beszélnek.

A mérési eredmények alapján bizonyítható, hogy a Divine Power érzékelhetően csökkenti a craftolás során keletkező részleges fail gyakoriságát, így közvetetten csökkenti a craftolás időigényét.

PoC.3: A DP növeli a critical bekövetkezését craftolás közben

Ez talán a legérdekesebb kérdés. Hiszen köztudott, hogy pl. egy rare fegyver craftolásakor, ha critel akkor akár legendary besorolású (erősebb statokkal rendelkező ) fegyver is készülhet. Minden szakmában jelentkezik ez a pozitív hatás. Ráadásul a critelés már a profession fejlesztésénél is fontos, hiszen ha pl. egy Work Order craftolás közben következik be a crit, akkor az miatt gyorsabban lesz készen az adott tárgy, így a critelés közvetetten gyorsítja a profession szintezést. Mivel critical/super-critical effekt olyankor is keletkezhet, amikor egyébként fail-re fut a craftolás (na ez az igaz pech), így a mért eredményeket az összes craftoláshoz viszonyítom. Nézzük az eredményeket:

Full DP mellett a 151 Work Order craftolásból 50 craftolás közben jelentkezett a critical effekt, azaz az összes craftolás 33%-a. Nulla DP mellett a 151 Work Order craftolásból 39 craftolás közben jelentkezett a critical effekt, azaz az összes craftolás 26%-a. A differencia 7%. Ha belevesszük a random által generált lehetséges kitéréseket, akkor ez a 7% nem igazán tekinthető komoly bizonyító erejűnek. Ha a 7%-ot mégis a Divine Power feltöltöttsége generálta, akkor sem mondhatnám, hogy ez említésre érdemes esélyjavítás. Miközben más siteokon 33-50%-os esélynövekedésről beszélnek, “érzésre” alapozva, addig a valóság ennél kevésbé látványos eredményt szül.

Tekintettel arra viszont, hogy a 7% valójában nem is annyira elhanyagolható szám, és arra, hogy pl. egy fegyver craftolásánál a critelés esélye bármit megér, ezért ebben a pontban inkább nem hirdetek eredményt. Mindenki döntse el, hogy elfogadható-e ez a differencia.

Konklúzió

A három megvizsgált mítosz egyikében sem sikerült teljes bizonyossággal igazolni annak valóság alapját. Bár a második pontban végül is bizonyításra került a felvetés, de nem szabad elfeledni, hogy PoC.1 és PoC.2 pontok valójában szorosan összefüggenek, elvileg nem szabadna ellentétes eredményt produkálniuk. Az, hogy a mérés során mégis így alakul annak két oka lehet:

  • A Random az random és a 300 vizsgált eset nem képezett elégséges mérési eredményt ahhoz, hogy kiegyenlítődjenek a véletlen által generált kilengések.
  • Valójában a craftolás már előre le van játszva, és a “success”/”fail” csíkok csak a látványsó részét képezik. Ezáltal generálva izgalmat és rabolva a játékos idejét.

Merem remélni, hogy nem az utóbbi esetről van szó, hiszen – bár ez magyarázná a PoC.1 és PoC.2 ellentétes eredményét, – ez egy nagyon csúnya átverés lenne. Valószínűleg inkább az előbbi eset áll fenn, nevezetesen nincs elégséges mérési eredmény a pontos statisztikákhoz.

Mindenesetre a saját konklúzióm:

  • Craftolás szintezéséhez igazából felesleges vesződni a Divine Powerrel. Nem nyerhetek annyit vele, amennyit a DP feltöltésével szenvednék. Érdemesebb inkább arra odafigyelni, hogy az “Influence Ratio” alapján a legjobb időpontot válasszam ki a szakma húzására.
  • Ha viszont olyan tárgyat akarok craftolni, aminek a procolása esetén egy lényegesen jobb tárgy keletezne, akkor körültekintő leszek és gondoskodok a Divine Power feltöltéséről. Ha valóban akár csak 7-10% esélyt ad a DP a criteléshez, azért már bőven megéri a plusz munkát.

Mindenesetre tovább folytatom a táblázat töltögetését a Cooking (és talán már a többi szakma) felhúzása közben is. Előbb utóbb csak keletkezik annyi mérési adat, amibőm már nagy bizonyossággal lehet levonni következtetéseket.

Ahogy ígértem a craftolási eredmény táblázat:

Aion - Crafting success/failed/partial-failed chance with and without full Divine Power. Click to enlarge

Aion - Crafting success/failed/partial-failed chance with and without full Divine Power. Click to enlarge

Végezetül:

  • Bár a DP mítoszt leromboltnak tekintem, de azért biztos ami biztos, tovább körmölöm a táblázatot. Ha 1000-1000 mért eredményből látványosan más eredmény jönne ki, akkor le fogom vonni a konklúziókat és megírom.
  • Ugyan a DP nem igazán befolyásolja a sikeres/sikertelen craftolást, de ne feleddjük el, hogy a szintkülönbség igen.

~ by Menorel on .

Aion

8 Responses to “MythBuster: A DP pozitívan befolyásolja a Craft esélyeit?”

  1. a morphra mindenképp hatással van, a többihez kb 1milliot kéne ugyanabbol a cuccból legyártani, hogy lássa az eredményt, mert milliosra van kialakitva a stat (GM szerint). hogy ez pontosan mit jelent azt ne kérdezzétek 😀

  2. Igazából, ha a DP valóban olyan szinten módosítja a randomot, hogy milliós nagyságrendnél kimutatható csak kézzel foghatóan a hatás, akkor szerintem kezelhetjük ezt úgy, mintha nem is lenne.
    Mindenesetre én bizakodó vagyok és remélem, hogy már egy 1000-1000 mitából is kijön valami eredmény. Ha mégsem, az is csak alátámasztja az itt leírtakat.
    Egyébként, hogyhogy “GM szerint”? Találtál kínában vagy koreában olyan GM-et, aki tud angolul és hajlandó is úgy beszélni, vagy mi? Ha igen, akkor fene nagy szerencséd van 🙂

  3. Nem, ha olvastátok odaát a paradigmán az 1.2 angol patches kommenteket, oda irtam fel, hogy egy francia srác aki SDO GM csapatban is benne volt (amig nem banolták a patch forumba postolása miatt) elég sok jó infóval megdobott a patchről meg egyebekről. Szóval sajna azt az accot amin a legjobb karakterei voltak, plusz az SDO GM forum accját is törölték, pedig nem is ő készitette a patchet és egy csomó pénzt hozott vele az SDOnak, mivel igy rengetegen folytatták / folytatják majd a játékot 1.2 után kinában EU / USA előtt.

    Szoval ez történt, hülye SDO…

  4. Na végre van mégegy idióta rajtam kívül, aki Excel-el MMO-zik :)))

    https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ag9ZYSXPuo6OdGdnOHYwM3R4c21Db0xYTVpaTlRNWkE&hl=en

    (egyébként rengeteg pénzem származott belőle)

Comments are closed.