header image
 

QQ=QueueQueue

Elérkeztünk az Aion európai head startjának negyedik napjához, ez azt is jelenti hogy már kevesebb mint 48 óra van hátra a játék “megjelenéséig”. Az elmúlt 4 napban a fő témát az alábbi kis ablakocska szolgáltatta amivel nyílván közületek is sokan találkoztak már:

A Tovább mögött Wall of Text található, az írásommal kapcsolatban fenntartom hogy totál marhaság és tele van pontatlansággal szóval semmilyen felelősséget nem vállalok érte.

OMFG 400000??!?!

A kommenteket és a fórum postokat olvasva úgy tűnt hogy elég sokan nem értik hogy miért kell nekik most órákat sorban állni ahoz hogy játszhassanak, persze a valódi okokat sose fogjuk 100%-ig biztosan tudni de azt azért leírám hogy én hogy látom a dolgokat. Először is kezdjük azzal az egy hetes bejelentéssel miszerint az Aiont előrendelők száma már 400,000 körül van, ez a szám viszont rászorul némi magyarázatra. Ebbe a 400,000-be két csoport tartozik bele, először az előrendelők, másodszor azok akik előre megvették a játékot. A játékot előre megvásárolni csak digitális formában lehetett, amennyiben kicsengettük a teljes árat egy ilyen verzióért, onnantól nekünk már semmi dolgunk nem volt a játékkal és automatikusan megkaptunk minden bonuszt, ide tartozik a head start részvétel is. Az előrendelés kicsit más tészta, nem reprezentatív felmérés alapján a játékok 99%-ánál semmilyen kötelezettséggel nem jár ha előrendeljük, ennek az az oka hogy általában nem jár semmi bónusz az ilyen rendeléshez csupán nagyobb eséllyel jutsz hozzá a termékhez. Mint azt kitalálhattátok az Aion abba a bizonyos 1%-ba tartozik ahol meglehetősen komoly extrák jártak azok számára akik előrendelték a játékot, részvétel az összes bétán, bonusz itemek indulásnál, 7 nap ajándék, részvétel a 48 órás head starton. Két féle forgalmazó létezik, az egyik aki a megszokott módon kezeli az Aiont, vagyis semmilyen kötelezettséggel nem jár az előrendelés, a másik aki kért némi pénzt az előrendelésért cserébe, amit később beleszámítanak a teljes játék árába amennyiben megveszi az illető. Namármost az első forgalmazónál simán meg lehetett csinálni hogy előrendelted a játékot, megkaptad a béta+head start kódodat aztán utána visszamondtad az előrendelésed, ergo 0 anyagi befektetéssel részt vehettél az OBTn és a head starton. A második esetben bizonyos összeg fejében kaptad csak meg a kódodat így jóval kevésbé érte meg vele visszaélni. A fentiekből látható hogy ebből a rentgeteg emberből bizony el fognak tűnni páran 26-a után, ugyanis a head start végétől számítva 24 órája van mindenkinek a pre-order accountját upgradeelni a teljes verzóra, amit sokaknak eszük ágában sincs megvenni. A mondandóm lényege nem az volt hogy “majd nem lesz sor mert sok csóró nem veszi meg” mivel nyílván lesznek új előfizetők is 25-e után, csak a későbbiek kedvéért szerettem volna tisztázni ezt a 400,000-es számot.

5!

Mint azt nyílván sokan tudják 12 szerver üzemel európában, 5 angol, 4 német és 3 francia besorolású. 2008-ban mikor a World of Warcraft elérte a 10 millió előfizetőt akkor 2,5 millió amerikai és 2 millió európai előfizetője volt, nyílván nem jelent sokat de egy alapot adhat ahoz hogy megtippeljük mennyi ember is tartozik az EUhoz abból a bizonyos 400k emberből. Mivel a WoW-os adatok elég egyenletes eloszlást mutatnak én se fogom túlbonyolítani a dolgot szóval legyen 50-50%. Tehát van 12 szerverünk ~200,000 előrendelőre, gyors fejszámolást végezve a számológépen kijött egy 16000-es szám, tehát a lehető legtökéletesebb eloszlásnál 16k ember játszana egy szerveren, persze tökéletes eloszlás nincs de egyelőre hagyjuk ennyiben. Naszóval, újra WoW-os statisztikákat lengetve amik a warcraftrealms-ről jönnek megtudhatjuk hogy az EU/US realmeken összesen 7,000,000 aktív karakter van, persze teljes mértékben tisztában vagyok vele hogy pontatlanok az ilyen adatok ezért is kerekítgetek de nekünk most jók lesznek. A 7m játékos elolszlása meglehetősen pontosan tükrözi a korábban már említett előfizetők megoszlását EU és US között, 3m és 3,8m. Ami számunkra lényeges ebből a karakter számosdiból az az hogy egy accountra nagyon dúrván számolva 2 aktív karakter jut, az hogy ezt az infot miért kellett kiszenvednünk mindjárt megtudjuk. A warcraftrealms szerint a legnépesebb szerver 30-40k aktív karakter között van és a realmek több mint fele 20k fölött, namármost a nagynehezen megkapott 1 account 2 karakteres számunkat alkalmazva erre azt kapjuk hogy 10-15k körül lehetnek a csúcs szeverek. Visszakanyarodva Aionhoz most össze lehet vetni azt a mi ideális eloszlás szerinti 16k account per szervert a WoWos 10-15k-val. Összegezve elmondható hogy a legnépesebb szervereken körübelül annyi játékos lehet mint a WoW hasonlóan népszerű szerverein. Most hogy megtudtuk mit is jelent ez a 400,000k előfizető a 12 szerverünk szempontjából vigyük tovább a gondolatsort…

ZERG!

Dark Poetat leszámítva a PvP és a PvPvE teszi ki a játék high end tartalmát, a Dreadgiont kivéve ez a 2 tevékenység nem instanceolt helyeken, egészen pontosan az Abyssban fog zajlani. Gyakorlatilag egy átlag 50-es napod úgy fog telni hogy egy csapattal röpködsz Abyssban és harcolsz az ellenséges csapatokkal, néha mész 1-1 instanceot vagy Dreadgiont ha lejárt a lockoutod, aztán egy fortress előtt zergelsz egy nagyobb csapattal, később tovább ölögeted az ellenséget. Nyílván később kerül bele több tartalom is de egyelőre ez van és ezt vesszük alapul. Abyss természetéből adódóan elég könnyű belátni hogy minnél több ember van ott annál több a PvP összecsapás, egy alacsony populációjú szerveren teljesen értelmét vesztené az egész játék mert órákig repkedhetnél de senkit nem találnál, ellenben egy high pop szerveren hatalmas csaták alakulhatnak ki mivel a létszám megvan hozzá.

Epilogus

Akkor most rakjuk össze a puzzle darabkáit, van 200,000 előrendelőnk, 12 szerverünk, magas szerver populációra tervezett end game-ünk. Az első részben kifejtettem hogy az előrendelők egy része nem fogja megvenni a játékot, ezt az NCSoft is tudta és éppen ezért nem vehette készpénznek az előrendelési adatokat akkor mikor a szerver számot határozta meg, végül nagyon bölcsen úgy döntöttek hogy hosszú távra terveznek és inkább egy döcögős start mint alacsony populáció miatt játszhatatlan szerverek az elkövetkezendő hónapokban, években (?). Nyílván lehet kritizálni azt hogy mekkore queue van de mindenki tegye fel magának a kérdést, most várakozik pár órát bejutás előtt vagy 1-2 hónap múlva vár pár órát arra hogy szembetalálkozzon egy Elyossal/Asmoval Abysson. Jelenleg a játék teljesen lag mentesen fut, mikor kikapcsolják a sorbanállást akkor szokott lag lenni 10-20 percre de ilyen kb 2x volt eddig. Folyamatosan tesztelik hogy mekkora sor az ideális, mennyi ember lehet a játékban ahoz hogy továbbra is lag mentes legyen a játék, az se lenne jó hogy kikapcsolnák a sorbanállást de játszhatatlan lenne a játék. A private store-os problémáról már esett szó a blogon korábban szóval arról nincs sok mondanivalóm, dolgoznak a problémán, és tekintve hogy szerintem meglehetősen gyorsan végzik a dolgukat ezért pár napon belül kijönnek valami megoldással, jelenleg a néhány óránkénti szerver restartot fontolgatják ideiglenes megoldásnak hogy kidobálják az afk embereket. Azt sem szabad elfelejteni hogy a head startra nagyon sokan vettek ki szabadságot, legalábbis aionsourceos szavazás erről tanuskodik, a válaszadók 40-50%a vett ki valamiféle szabit erre a pár napra ami természetesen az átlagos használattól zsúfoltabb szervereket eredményez. Mivel a Spataloson játszik a legtöbb olvasónk ezért külön miattuk megjegyezném hogy ez a szerver az első a listán, ez azok számára még vonzóbbá teszi akik nem döntötték el még hol játszanak. Nemsokára nyitnak egy új szervert is de még pár hónapig nem lehet számítani karakter transzferre szóval aki el akar menekülni az csak új karakter kezdésével tud majd. Elég sokan fel vannak háborodva hogy hogyan képzelik hogy ezért ők fizettek és mégse tudnak játszani meg hogy kárpótlásul ingyen napokat akarnak stbstb…velük közölném hogy ezért nem fizettek, a head start teljesen ingyen van az előrendelési akció keretében, sőt még hálásak is lehetünk mert eredetileg 48 óra head startal hirdették de még kaptunk 3 nap ajándékot emellé. Szóval nem hiszem hogy ingyen játéknapok után, még ha nem is tudtunk játszani, még több ingyen nap járna. Igazából már nem tudom mi mindent akartam még írni, de a lényeg, van nekünk 5 nap ingyenes játékidőnk amit lehet nem mindenki tud rendesen kihasználni de abban bízhatunk hogy ha lejárnak a preorder kulcsok és letisztázódik a végleges játékos szám, ha megoldást találnak a private storeokra, ha megkapjuk az új szervert és még elvégzik az ígért “upgradeket” akkor hamarosan egy teljesen elfogadható queueval megáldott Spatalost kaphatunk. Őszintén szólva szerintem mindig is lesz valamennyi queue csúcsidőben.

~ by Menorel on .

Aion