Latency csökkentése mobil hálózatokon
Időnként “rákényszerülök”, hogy mobil/3G/stb. eszközről próbáljak játszani, nos ez a fajta játékmód iszonyatosan kiábrándító. Tény, hogy 3G-vel sok-sok megabyte/sec-kel lehet letölteni, de ez a sebesség koránt sem jelentkezik interaktív kommunikáció esetén. Még Pesten is örülhetek, ha a vodafone 3G stickkel el tudom érni a 750 ms pinget, de ez időnként simán felszalad 1000-1500-ra is, ami már súlyoson súrolja a használhatatlanságot. Mindezt persze úgy, hogy proxin keresztül játszok, tehát nem az a gond, hogy külföld felé lassú a kapcsolat. A probléma egyértelműen abból származik – és ez nem csak a mobil hálózatoknál van így, hanem gyakran az ADSL és egyéb szolgáltatóknál is -, hogy a hálózat optimális kihasználásának érdekében a különböző kapcsolat vezérlő alkalmazások magas/alacsony “TCP Ack Frequency”-t állítanak be. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bár az adott alkalmazás megpróbálna relatív interaktív kapcsolatot létesíteni, de a PC-d (tcp stack) inkább bevár egy csomó adatot és csak egyben küldi azt tovább. Ennek az eredménye a 750-800 miliseces folyamatos lag és ennek az eredménye az is, hogy időnként akár 2-3-4 másodpercre is beállhat minden. Aki ismeri a Windows hálózati beállításait, annak nem mondok újat azzal, hogy ezt a bizonyos logikát lehet befolyásolni, amivel értékes miliseceket lehet nyerni. Registry buherálás helyett viszont ajánlanék egy programot, ami ezt megteszi és automatikusa menedzseli a TCP ACK paramétert: Leatrix Latancy Fix. Jómagam kipróbáltam, az otthoni ADSLemen csúcsidőben is lehúzta a latencyt 170-180 milisecről 90-re, és a mobil netes lacentimet is megfelezte.
Offtopic