header image
 

Élet az 1.5 patch után – Beszélgetés Chob-bal

Sikerült elcsípnem a tegnapi Fortress ostromos video-t készítő srácot (Chob!) és ejtettem vele egy beszélgetést. Azért lehet érdekes az ő véleménye, mert a srác most nagyon benne pörög a koreai 1.5-ös contentben és folyamatosan riportol is az aionsourcera. Jó kontrasztja lehet ez az interjú az előző negatívabb hangvételű interjúnak. Le lehet belőle vonni, hogy mégis mennyit adhatott hozzá a játékélményhez az új patch (annak ellenére, hogy ment a fórumokon ezerrel a siránkozás, hogy jajj mennyire szét fogja cseszni a játékot).

Bár tartok tőle, hogy ez az interjú koránt sem fog annyira gyorsan terjedni, mint az előző (lévén hogy ez lényegesen pozitívabb hangvételű). De – ahogy szokás mondani – lassú víz, partot most.

Persze nem szabad elfelejteni, hogy ez is csak egy vélemény, ami ugyanúgy elfogunk, csak éppen a másik irányba. De valahol a kettő között biztos ott van az objektív állapot. Fogyasszátok egészséggel.

looking for English version? You should find the original interview (english) in the first comment. Enjoy it.

VB: Szia Chob, mindenek előtt nagyon köszönöm, hogy a rendelkezésünkre állsz. Kérlek válaszolj az alábbi kérdéseimre.
C: Szia Menorel, köszönöm az érdeklődést, megpróbálok mindenre válaszolni, amire tudok.

VB: Összefoglalnád röviden az MMO tapasztalataidat?
C: A “The 4th Coming” MMORPG-vel kezdtem, majd játszottam a Dark Age of Camelottal 4 évet, World of Warcraft fél évig kötött le, majd 3 évig Ligeage II-vel játszottam.

VB: Láttuk, hogy egy Koreai szerveren játszol. Beszélsz is Koreaiul? Tudsz valahogy kommunikálni a Koreaiakkal, vagy egy kisebb Angolul beszélő közösségben éled mindennapjaidat?
C: Nem vagyok Koreai, Francia vagyok. Viszont tudok olvasni és írni is egy kicsit Koreaiul, köszönhetően egy Koreai barátomnak, aki Torrontóban él. Ő sokat segít nekem a Koreai szerveren. Egy koreai/ameriakai kevert légióban játszottam, de sajnos a vezetőnknek abba kellett hagynia a játékot a meló miatt. A koreaiakkal való kommunikációról meg annyit, hogy sokan tudnak Angolul és én is tudok néhány Koreai szót. Szóval igen, tudok kommunikálni velük.

VB: A YouTube videóidban egy lvl38-as Elyos sorcererrel látunk egy koreai szerveren. Ez a legmagasabb szintű karaktered?
C: Jelenleg ő még “csak” lvl36-os, de egyébként van egy lvl35-ös assassinom, egy lvl31-es clericem és ugye a lvl36-os sorcerer. Nem tervezem felhúzni egyik karaktert sem lvl50-re a koreai szervereken, mivel az EU szervereken szeretnék játszani.

VB: Mióta játszol az Aion-nal?
C: A Koreai open-betaban kezdtem, ami azt jelenti, hogy… 2008 November.

VB: Milyen más classokat próbáltál? Miért a Sorcerer-t választottad? Ez lesz  egyébként a main classod az EU szerveren is ?
C: Kipróbáltam az Assassin-t, a Cleric-et és a Sorcerer-t is, mint azt már mondtam előzőleg. Azért választottam a Sorcerer-t mert mindig is szerettem a mage szerű classokat. A CC(Crowd control) és a sebzés osztás az a játékstílus, ami nekem bejön. Van persze más oka is, bár semmi nem mond többet, minthogy: A Elyos női karakterek nagyon jól néznek ki. És igen, ez lesz az én classon a nyugati szervereken is.

VB: Tudnál adni egy rövid áttekintést a Korean-Aion 1.5-ös patch kapcsán? Mik a fő pozitív/negatív változások?

C: Az 1.5-ös patch jelentős mennyiségű PVE tartalmat adott hozzá a játékhoz, ezzel segítve az embereket a szintezésben és ezzel nyújtva számukra komoly PVE tartalmat. Mindemellett a patch visszahozta az életet Abyssba. És akkor még nem is beszéltünk a versengős PvPvE instanceról.

Dreadgion - the new PvPvE instance

Dreadgion - the new PvPvE instance

Pozitívumok:
– Az emberek aktivitása Abyssban lényegesen jobb mint az 1.2-ben volt.
– Versengős PvPvE instance!
– Könnyebb, kényelmesebb és viccesebb szintezés. Több quest és több instance segíti a szintezést. Én személy szerint nagyon preferálom a barátokkal közösen eltöltött instázásokat.
– Több PvE tartalom
– További, részletesebb karakter testre szabályi lehetőségek.

Negatívumok:
– Néhány új Stigma egyszerűen rossz, használhatatlan.

VB: A fórum commentjeidben azt mondod, hogy te tudod az igazságot az 1.5-ös patch kapcsán és számos pletykát meg is cáfolsz. Volna azért néhány kérdésem ezekkel a pletyka cáfolatokkal kapcsolatban. Elsőként, azt mondod, hogy Abyss nem üres. Ez vajon igaz minden időpillanatban, vagy csak olyankor amikor éppen Fortress ostrom folyik?
aion-artifact-001C: Az Erődök ostromlása egy folyamatos csata, amely nem akkor kezdődik, amikor egy erőd ostromolhatóvá válik. A csatához előbb Artifactokat kell szerezned. Szóval igen, elmondhatom, hogy ott vannak az emberek minden időben. Ott vannak az Artifactok és az Erődök körül és megtesznek mindent, hogy legjobban felkészüljenek az ostromokra. Ha szeretnél embereket találni, akkor csak figyeld az Artifactok aktivitását a térképen. Az emberek általában kisebb csoportokban próbálják megszerezni az Artifactokat, szóval nem kell aggódni a lezergeléstől sem. Az Erőd ostromok általában két óráig tartanak, mivel a Keeperek (szerk.: Guardianok ként aion-fortress-guardianhivatkoztam eddig rájuk, lehet hibásan) nagyon erősek és az ellenségek is általában olyankor szoktak jönni, amikor a Keepernél tartunk. Szóval összegzésképpen van bőven ember Abysson, köszönhetően az ostromoknak és az artifactoknak.

VB: Másodikként, azt írod, hogy a Slayer System nem ölte meg a World/Rift PVP-t (Gankelést). Tudnál adni egy rövid összefoglalást, hogy mi változott a Slayer Systemben az 1.5-ös patchben? Mi ismerjük a releváns változásokat az 1.2-ben (200 lowlvl kill után kapsz egy curse-t ami idővel nem engedi használni a Rifteket és a Kiskeket.) De nem tudjuk, hogy konkrétan mi változott ezzel kapcsolatban az 1.5-ben?
aion-rift1C: A Slayer Systemen nem változtatott semmit az 1.5. Ez még mindig az 1.2-es Slayer System. De azért szeretnék ezzel kapcsolatban elmondani valamit: Playerek ezreit tudod megölni akik közel a te szinteden vannak mielőtt megkapnád az átkot. Maga a rendszer azt biztosítja, hogy ne akarj alacsony szintű karaktert ölni, ha mégis akkor viszont a curse elég hamar eljön. Szóval ne ölj lowbie-kat és élvezd a riftezés. Egyébként mindenhol vannak gankerek. Esélytelen, hogy “békében” fejlődj. Az emberek általában nem nagyon foglalkoznak az átokkal, hiszen azt tényleg csak akkor kaphatod meg, ha nagyon alacsony szintű játékosokat ölsz.

VB: Van esetleg bármilyen információd a “Fortress Instance”-okról? Hogyan kéne, hogy elképzeljük ezeket? Ezek csak olyan “helykitöltő dolgok” néhány trash-sel, egy-két mini-bossal és lootokkal, vagy ezek tényleg olyan igazi útvesztők? Van bármilyen tapasztalatod a “Fortress Instances”-okkal?
aion-fortinst-trash3C: Az összes Erőd insta különböző. (szerk: hála az égnek!!!) A mobok erőssége a Fortress erősségétől függ. Nem tudok pontos képet adni ezekről, hiszen mind más és más. Fontos hogy nincsennek bossok ezekben az instákban, viszont vannak trash mobok.  (közepes méretűek) . A célja ezeknek az instáknak, hogy minél több ládát ki tudj nyitni mielőtt lejár a rendelkezésre álló idő. Trófeákat is lehet szerezni a ládákból, amiket be lehet váltani AP-re (Abyss Point). Az egyik kisebb fortress instában sikerült szereznem egy trófeát, amiért 6000 AP-t kaptam. (szerk.: OMG!)

Fortress Instances "trash" mobs

Fortress Instances "trash" mobs

VB: Hallottál bármilyen hasznos információt az új high-end PVE instanszokról? Várja ezekben bármilyen valódi PVE kihívás a játékosokat? (gondolok itt Dark-Poeta-ra, vagy a kalózhajóra). Nagyon sok Magyar játékos szeretné tudni, hogy van-e bármi esély a nem tank-and-spank harcokra ezekben az instanceokban.
C: Az új Dark Poeta és Shugo Ship instanszok nagyon sok időt igényelnek (kb 4 óra). Ráadásul ha bewipeol a csapat, akkor – abban a mentésben – nincs visszaút. (szerk.: Na ezt nevezem én Undying acsinak… már aki érti) Szóval azért ez kihívásnak hangzik.

Dark Poeta ráadásul egy “speedrun” instance. Lényeg, hogy minél több mobot kell megölnöd a rendelkezésre álló idő alatt. A rendszer folyamatosan értékeli az elért teljesítményét a csapatnak.  Ha a csapat “S” vagy “A” értékelést kap, akkor a legerősebb bossok spawnolnak (a sárkány és a fura fickó). Az új instance bossainak “AI”-ja lényegesen sokat javult, de ha kiismered a trükkjeiket, akkor onnantól tank and spank a legtöbb. (szerk: mondjuk kevés olyan bossfightot láttam más játékokban is, ahol a boss taktika kiismerése után ne tank-and-spank lenne a bossfight…)

Dark Poeta

Dark Poeta

VB: Rendben, kicsit térjünk vissza a PvPvE-re. Mik a legfontosabb változások a PvPvE terén (Abyss/Fortress ostrom)? Képesek voltak ezek a változások felrázni a játékosokat? Mi ennek az oka, mi lett az új cél, vagy ez egyszerűen csak az új patch okozta utóhatás?
C: Az 1.5-ben az emberek újra elkezdték védeni és támadni az Erődöket, köszönhetően az új Fortress instance-oknak. Ha sok Fortresst tudsz megtartani, akkor sok Fortress Instance-ba tudsz bejutni. Ezeknek a resetelési ideje ráadásul teljesen eltérő. Ez most a fő ok amiért a játékosok most minél több Fortresst akar megszerezni. Ehhez pedig ugyebár támadni és megvédeni kell azokat.

aion-fortress-banner

A Casual játékosoknak is nagyon sokat számít ez, hiszen a Fortress Instanszokból (szerk: már lvl25-től folyamatosan) XP-t és AP-t tudnak szerezni. A Casualok nagyon élvezik a Fortress Instanceokat, hiszen számukra nem igazán aion-fortinst-chestalternatíva Abysson outdoor farmolni/szintezni a sok magas szintű hardcore játékos miatt. Az Erőd instáknak köszönhetően a PvE és casual PvP játékosoknak is megadatik a lehetőség, hogy Abyss felszereléseket szerezzenek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy Abysson(outdoor) ne lenne hatékonyabb farmolni/szintezni, hiszen ezeknek az instanceoknak saját lock-out idejük van.

VB: Mi a terved egyébként a koreai Aion-nal? Tervezed, hogy itt folytatod a játékot tovább, vagy jösz át EU-ba, amint megjelenik a játék?
C: Úgy tervezem addig játszok a koreai szerveren amíg nem jelenik meg a játék EU-ban. Majd azt követően EU szerveren játszok tovább.

VB: Köszönöm szépen a kérdéseimre költött idődet. Van esetleg bármi más amit meg szeretnél velünk osztani?
C: Meg egy fontos dolog, a botozás nem túlságosan hatékony ebben a játékban, mivel kinyírják őket a riftelők és teljesen hasztalanok az end-game-ben.

Mindenki vonja le a saját tanulságait az interjúból. Nem szabad elfelejteni, hogy ez is _csak_ egy privát vélemény. Mindig lehet találni sok elégedetlenkedő és elégedett játékost, aki beleszövi érzelmeit a mondanivalójában. Számomra az a fontos, hogy – hasonlóan a korábbi interjúhoz – most is nagyon sok érdekes dolgot sikerült megtudnom a – számomra – még nem elérhető játék tartalomról. Gondolok itt a Fortress Instanceokra, az új PVE tartalmak működési elvére és még sorolhatnám.

ui.: Ezer köszönet Z-nek, aki egész délelőtt a jobbnál jobb képeket vadászta nekem a koreai powerbookból. Mondjuk így utólagosan végignézve választhattam volna szebbeket is a post “szinesítéséhez” 🙂

~ by Menorel on .

Aion

3 Responses to “Élet az 1.5 patch után – Beszélgetés Chob-bal”

  1. There is the original (english) version:

    Hello Chob, first of all, thank you for your kindness. Could you please answer the following questions?
    Hi Menorel,
    Thanks for your interest, I’ll try to answer as well as I can.

    Could you give me a short view about your MMO background?
    I started MMORPGs with The 4th Coming, then I played Dark Age of Camelot for 4 years, World of Warcraft for 6 months and Lineage II for 3 years.

    You are playing on a Korean server. Do you speak Korean? Do you communicate with other Korean people or just ?live? in a little-big English community?
    I’m not Korean, I am actually French. But I can read and speak a few words in Korean thanks to a korean friend from Torronto. He also helped me get on korean servers.
    I was in a korean/us legion but the leader left, he couldn’t play anymore (work).
    As for communication with the Koreans, some of them speak English, and I know a few korean words. So yes I communicate with them.

    In your YouTube videos, you have a lvl38 elyos sorcerer character on a Korean server. Is it your highest lvl character?
    Actually it’s lvl 36. I have a lvl 35 Assassin, a lvl 31 Cleric and a lvl 36 Sorcerer. I don’t plan on leveling to 50 on korean servers since I’ll play on EU servers.

    How long have you been playing Aion?
    I’ve been playing Aion since the korean open beta, which means…November.

    Which other classes did you try? Why did you choose the sorcerer? Will it be your class in NA Aion, also?
    I tried Assassin, Cleric and Sorcerer.
    I chose Sorcerer because I always liked mage classes. Crowd control / damage dealer is the gameplay I like. There is another reason, but don’t tell anyone : female Elyos look cute in robes.
    And yes, It will be my class on western servers.

    Could you give a short overview about the K-Aion patch 1.5? What are the main positive/negative changes?
    The 1.5 patch adds a considerable amount of PVE content to help people with leveling and to please PVE players. It also brings life to the Abyss and a competitive PVPVE instance.

    Positive :
    – The activity in the Abyss is better than it was in 1.2.
    – Competitive PVPVE instance.
    – Easier and funner leveling. More quests and instances to level. I personally prefer xping with friends in instances.
    – More PVE content
    – More character customization.

    Negative :
    – Some of the new Stigmas are kinda bad.

    In your comments, you said: you know the truth about the effect of the 1.5, and you disprove some rumors. I have some question about those rumors. First: You said: Abyss is not empty. Is it true for all time period, or just that time, when the fortress sieges are going on?
    Fort sieges are a permanent battle that doesn’t start when forts become siegeable. You need to take artifacts even before the sieges start.
    So, yes, there are people at any time. They are around artifacts and forts, and they put a lot of efforts in preparing for their sieges. If you want to find people, just watch artifact activity on the map.
    People usually take artifacts with small groups, so don’t worry about zergs.
    Fort sieges can last 2 hours because the upper keepers are hard to kill and your enemies have the time to come.
    To sum up, there are people between siege times and during siege times thanks to artifacts.

    Second, you said: the Slayer System doesn?t kill the World/Rift (not Abyss) PvP/Ganking. Could you give a short overview about the Slayer System?s changes? We know the related content of patch 1.2 (After 200 low lvl kill, you get some debuffs. These debuffs doesn?t allow the use of rifts and kisks, etc.) But we don?t know what is really changed in the Slayer System in patch 1.5.
    The Slayers system wasn’t changed in 1.5. It’s still the 1.2 Slayer system.
    But I can tell you something. You basically can kill a ton of players who nearly are the same level as you before you get a curse. It basically prevents you from killing low level characters, your get a curse way faster when you kill lowbies.
    So, just don’t kill lowbies, and enjoy rifts.
    There are gankers everywhere. You simply can’t xp in peace. People don’t care about curses, and they only get cursed when they kill lowbies.

    Do you have any information about the ?Fortress Instances?? How can we imagine them? Are they just ?placeholder things? with some trash and one or two ?mini?-bosses and some loot, or are they really ?big-dungeons?? Do you have any experiences about the Fortress instances?

    Every fortress instance is different. The mob difficulty depends on the fort. I can’t tell you how they look since they all are different.
    There are no bosses, only trash mobs. Their sizes are medium.
    The purpose of these instances is to open as many chests are you can before the timer ends. You get trophies in these chests, and you can exchange them for AP.
    I’ve been in a small fortress instance, and one of the trophies gave me 6K AP.

    Have you heard any useful information about the new high-end PvE instances? Is there any real challenge in these instances? (Like Dark Poeta, or Pirate Ship). Many-many Hungarian players want to know: is there any chance for non tank-and-spank boss fights in these instances?
    The new Dark Poeta and Shugo ship instances take a huge amount of time (nearly 4 hours). If your group gets wiped, you can’t come back. So it’s quite a challenge.
    Dark Poeta is a speedrun instance. You need to kill as many mobs of the instance as you can in a minimum of time.
    There are grades to rate your performance. If you get S and A grades, strong bosses spawn (a dragon and a weird guy).
    The IA of the new instance bosses have been improved, but they are still tank bosses with tricks to do.

    Okay, let?s go back to PvPvE. What were the major PvPvE (Abyss/Fortress Siege) changes in 1.5? Did they shoke-up the players? If your answer is yes, what is the cause? What is the new goal? Or is it just an after-effect of the patch?
    In 1.5 people actually defend and attack forts thanks to the new fortress instances. If you hold several forts, you can enter several instances, their lock timers are different. That’s why people want more and more forts, and that’s why they defend and attack forts.
    Casual players can get XP and AP in fortress instances, they are very interesting places for them because they simply can’t farm players in the Abyss as much as hardcore gamers. It allows PVE and casual PVP players to get abyss gears, even if it takes more time.
    Farming players in the Abyss is still more efficient since these instances have lock timers.

    What are you plans with the Korean-Aion? Will you continue it until the NA Aion is released, or you prefer to continue in Korea?
    I plan on playing on korean servers until the game is released in EU. Then I’ll play on EU servers.

    Thanks for your time. Have you got anything else to share with my blog readers?
    Let me add something. Bots are not efficient in this game, they get killed by rifters and are worthless at end game.

  2. Köszi meno 1 újabb löket hogy meg vegyem a játékot:P

  3. jó cikk Menorel,legalább valaki aki látott is valamit…

Comments are closed.